Objazd naukowy po północno-wschodniej części Niemiec

7 i 8 czerwca studenci Katedry Archeologii, wzięli udział w objeździe naukowym po północno-wschodniej części  Niemiec, będącej historycznie związaną z dawnym księstwem pomorskim.

Pierwszym przystankiem naszej wycieczki było miasto Greifswald. Odwiedziliśmy teren zakończonych właśnie badań archeologicznych kwartału portowego (Hafenviertel). O efektach prac opowiedziała nam Renate Samariter archeolog z Landesarchäologie Mecklenburg-Vorpommern. Zapoznaliśmy się z wystawą czasową dotyczącą badanego obszaru.

Następnie podziwialiśmy wnętrze kościoła Mariackiego. Znajduje się tam płyta nagrobna burmistrza Greifswaldu, Heinricha Rubenowa (zm. 1462) współzałożyciela uniwersytetu. W kościele św. Mikołaja uwagę zwracały kolejne średniowieczne płyty nagrobne oraz późniejsze epitafia. Sporo czasu poświęciliśmy obejrzeniu ekspozycji w Pommersches Landesmuseum.

Kolejno zwiedzieliśmy ruiny klasztoru pocysterskiego w Eldenie, w którym pochowana była m.in. Anna Jagiellonka, córka króla Polski Kazimierza Jagiellończyka, a małżonka księcia pomorskiego Bogusława X, która zmarła w 1503 r.

Tego dnia odwiedziliśmy również kościół w Reinberg, gdzie niestety nie udało się nam wejść do wnętrza, co zrekompensowaliśmy sobie studium architektury kościoła oraz obejrzeniem kamienia pokutnego Heyno van der Beken z przełomu XIV i XV stulecia oraz 1000-letnią lipę.

Ostatnim punktem tego dnia był kościół w Brandshagen z wieloma zachowanymi elementami wyposażenia, m.in. kamienna chrzcielnica z ok. 1300 r., gobeliny z herbami szlachty pomorskiej z początku XIX w.

Noc spędziliśmy w schronisku młodzieżowym w Stralsund-Devin, gdzie podsumowaliśmy pierwszy dzień naszego objazdu.

8 czerwca, wczesnym rankiem wyruszyliśmy w dalszą drogę – na wyspę Rugię. W Nobbin oglądaliśmy grobowiec megalityczny, a następnie parkując autobus w Putgarten powędrowaliśmy pieszo na Arkonę. Nie udało nam się zobaczyć morza z poziomu dawnego grodu, ponieważ zdradziecka pogoda groziła zarwaniem klifu. Pozwoliliśmy sobie natomiast na krótką wędrówkę po krzemienistej plaży, oglądając tam tzw. Głaz Kosegartena. Dalej udaliśmy się do dawnej rybackiej wsi Vitt, gdzie zrobiliśm

y krótką pauzę.

Z Putgarten wyjechaliśmy do Altenkirchen, gdzie zwiedzaliśmy romański kościół parafialny. We wnętrzu kruchty podziwialiśmy kamień Świętowita wmurowany w ścianę kościoła. Interesująco przedstawiał się również cmentarz z kamiennymi stelami nagrobnymi, a wśród nich usytuowanym grobem Ludwiga Gottharda Kosegartena (1758-1818), poety i profesora Uniwersytetu w Greifswaldzie oraz pastora w Altenkirchen.

Kolejnym punktem jaki zwiedzaliśmy były kurhany w Patzig, które zrobiły naprawdę piorunujące wrażenie zważywszy na ich wielkość i nagromadzenie w jednym miejscu. Z Patzig udaliśmy się dalej do Bergen – stolicy Rugii. W Bergen odwiedziliśmy najstarszy obok Altenkirchen kościół na Rugii, będący dawniej siedzibą klasztoru benedyktynek. Duże wrażeniem wywołały malowidła we wnętrzu, pochodzące z XIII w. oraz kolejna kamienna rzeźba kojarzona przez niektórych badaczy nie tyle z pogańskim bóstwem co nagrobkiem księcia rugijskiego Jaromira I (zm. ok. 1218 r.).

Bergen było ostatnim punktem naszego objazdu skąd ruszyliśmy w drogę powrotną do Szczecina. Wszystkim naszym punktom na trasie towarzyszyły referaty koleżanek i kolegów dotyczące zwiedzanych miejsc. Opiekunami naszego objazdu naukowego byli panowie: dr hab. Marcin Majewski i dr Grzegorz Kiarszys.